15 Mart 2014 Cumartesi

Siz de izleniyor olabilirsiniz!

Klasik medya çağa ayak uyduruyor. Sosyal  medyayla harmanlanıyor. Artık başarıyı sadece "peoplemeter"lar ile yapılan reyting ölçümleri göstermiyor. Yapımlar sosyal mecralarda da konuşulmak istiyor

Televizyonlar için klasik reyting ölçümlerinin yanına bir de sosyal medya ölçümü geldi. Daha kapsamlı bir ölçüm imkanı kazanıldı. Sosyal medya reytingini uzmanına sordum. Somera Sosyal Medya Analiz Platformu'ndan Sırma Süren yeni ölçüm sistemini anlattı. Röportajı okuduktan sonra, "Acaba ben de takip ediliyor muyum?" diye bilirsiniz:

Sosyal medya ölçümü nedir?

Teknoloji ortağımız var. Metrik dediğimiz sistemleri kullanıyoruz. Sosyal mecralardaki paylaşımları medya sektöründeki kanallara, internet sitelerine veri sağlamak amacıyla yapıyoruz. Aslında çok yeni ve hâlâ gelişmekte olan bir mecra. Twitter tanımadığınız insanlara çok açık bir mecra, Facebook daha kapalı. İnsanlar bu yüzden de seçebiliyor.

Nasıl ölçüm yapılıyor?

Televizyonda gördüğümüz her şeyi takip ediyoruz ve ne kadar konuşulduğunu ölçüyoruz. Reyting sistemine tabii olan kanalların ürünlerini takip ediyoruz. Devamlı takip halindeyiz.
Veriler için havuz oluşturup içine anahtar kelimeler yerleştiriyoruz. Sistemdeki yapay zekâya bu kelimeleri öğretiyoruz. Ardından da o yapay zekâ içerisinde o kelimelerin geçtiği paylaşımları bize skor olarak veriyor. Tekil kullanıcı sayısı burada en önemli sayım verisi.

Somera Sosyal Medya Analiz Platformu çalışanları
En zor ölçülebilen televizyon ürünü?

Haber ölçümlerinde bir sıkıntı var. İnsanlar genelde paylaşım yaparken sadece derdini anlatmak istiyor. Şu ya da bu kanaldan izliyorum demiyor. Direkt olarak konu hakkında yorum yapıyor. Onlar da evrene gidiyor. Onları ne yazık ki ölçümleyemiyoruz. Çünkü bir siyasi lider hakkında yaptığı yorum tüm haber vericilerde olduğu için ölçüme giremiyor ne yazık ki.

Kanalların kendi oluşturduğu sosyal mecra kullanıcıları var. Onlardan korunmak mümkün mü?

Trolleri ölçümlerden uzak tutuyoruz. Sistem trolleri algılayabilecek bir yapıya sahip. Ancak resmi hesaplar değerlendiriyor.

Özellikle takip edilen hesaplar var mı?

X dizisini izleyen bir kişi genel olarak o dizi hakkında yorum yapıyor. Yorumlarında çokça o dizelerden bahsedenleri de sistem havuza alıyor. Onların başka markalarla nasıl bir ilişki halinde olduğu görüyor. Örneğin x dizisini izleyen bir kişi genel olarak bir çikolata markasından bahsediyorsa yapımcı ve reklam verenlere bu bilgileri veriyoruz. Onlar da ona göre bir politika belirliyor.

Sırma Süren
Reyting ölçümleriyle sosyal mecra ölçümleri bazen çok farklı olabiliyor…


Türkiye’nin her kesimine hitap eden yapımlarda fark görülmüyor. Fakat bazı yapımlarda cidden büyük fark görülebiliyor. Özellikle gençlere yönelik ürünlerde sosyal medya skorları çok yüksek çıkıyor. Yeni neslin alışkanlığı bu ölçümleri de değiştiriyor. İnsanlar televizyonu sosyal mecrasız izlemiyor aslında.



İşte o fark...


4 Mart 2014 TNS reyting ölçüm sonuçları 



4 Mart 2014 Somera sosyal reyting sonuçları

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder